Jak wybrać najlepszy akumulator do busa?

Zużywanie się akumulatora jest naturalnym procesem. Oczywiście możemy o niego dbać, ale nie damy rady przedłużać życia baterii w nieskończoność. Zakup nowego egzemplarza może wiązać się z wątpliwościami. W tym tekście postaramy się je rozwiać.

Gdzie znajdę informacje?

Załóżmy, że typ akumulatora, który dotąd pracował w naszym pojeździe, nie okazał się dobrym wyborem. Skąd wiedzieć, po jaki należy sięgnąć? Najlepiej zajrzeć do instrukcji obsługi samochodu. Na pewno znajdziemy tam wszelkie parametry jak typ, pojemność, rozmiar czy wartość prądu rozruchowego. Aby prawidłowo dobrać akumulator, nie potrzebujemy więcej. Z doświadczenia możemy powiedzieć, że w tej sprawie warto trzymać się zaleceń producenta samochodu. Jeśli z jakiegoś powodu nie dysponujesz instrukcją auta, zapytaj sprzedawcę w sklepie motoryzacyjnym. Nasza hurtownia z częściami samochodowymi również z przyjemnością udzieli wszelkich niezbędnych wskazówek.

Jakie są rodzaje akumulatorów?

W podjęciu właściwej decyzji pomoże nam rozróżnienie typów baterii. Rozróżniamy akumulatory:

– kwasowo-ołowiowe – są trwałe, dobre jakościowo, a przy tym nie kosztują zbyt wiele. Sprawdzą się w większości samochodów. Dawne akumulatory obsługowe wymagały sprawdzania stanu elektrolitu (i uzupełniania go w razie potrzeby). Na szczęście zostały zastąpione akumulatorami bezobsługowymi.

– GEL – elektrolit występuje tu w formie żelu. Stosowane są w jednośladach, skuterach wodnych, skuterach śnieżnych itp. Są lekkie, odporne na wstrząsy, a przy tym nie wymagają wysokiego prądu rozruchowego.

– AGM – mają specjalne separatory z włókien, które wchłaniają elektrolit. Typowe dla nich są większa pojemność i prąd rozruchowy.

– EFB, AFB, ECM – różne oznaczenia, ale jeden rodzaj. Nazwa zależy od producenta, ale za każdym razem chodzi o baterie o przedłużonej żywotności. Taki akumulator przyda nam się, jeśli wiemy, że często będziemy odpalać silnik, a na pokładzie jest niejeden system elektryczny wymagający podtrzymywania. To właśnie te akumulatory opracowano z myślą o samochodach wyposażonych w system Start&Stop. Cechuje je wyższa cena.

Weźmy przykład: Citroen Jumper

W Citroenie Jumperze podobnie jak w bliźniaczym Peugeocie Boxerze i Fiacie Ducato dużą popularnością cieszyły się produkowane od 1998 roku dieslowskie motory HDi, e-HDi oraz BlueHDi. Każdy z nich posiada turbosprężarkę i system wtrysku paliwa Common Rail. Producent zalecał tu akumulator w technologii AGM. Dzięki temu kierowcy cieszą się baterią z bardzo niskim oporem wewnętrznym. W przypadku ładowania w niskich temperaturach mogą liczyć na wyraźnie lepsze magazynowanie energii. Trzeba jednak pamiętać, że w razie konieczności podładowania takiej baterii, konieczne jest użycie specjalnej ładowarki.

Oddaj do recyklingu

Wyczerpany akumulator powinniśmy oddać do recyklingu, ponieważ jest to urządzenie przetwarzalne w 95%. Plastikowa obudowa zostanie rozdrobniona i przetworzona na granulki, z których powstaną nowe akumulatorowe skrzynki oraz wieczka. Ołów zostanie przetopiony i odlany w postaci sztab, które dadzą początek nowym kratkom. Elektrolit zostanie neutralizowany – nastąpi ekstrakcja do kwasu siarkowego, z którego powstaje nowy elektrolit. Tu nic się nie marnuje!

Author: dlaurbanisty.pl