Które części walców drogowych zużywają się najbardziej?

Walce drogowe to maszyny, które są niezastąpione przy tworzeniu nawierzchni asfaltowych oraz przeprowadzaniu niektórych robót ziemnych. Tego typu pojazdy często pracują w ekstremalnych warunkach, co wpływa oczywiście na ich stan techniczny. Prawidłowa eksploatacja oraz dbanie o regularne przeglądy znacznie wydłuża żywotność sprzętu, jednak niektóre elementy mogą wymagać stosunkowo częstszej wymiany. Z niniejszego tekstu dowiesz się, które części walców drogowych są najbardziej narażone na usterki i szybkie zużycie.

Problemy z układem kierowniczym, hydraulicznym oraz jednostką napędową

Walce drogowe są wykorzystywane dość intensywnie oraz w warunkach, które stopniowo przyczyniają się do zużywania poszczególnych części tych maszyn. Duża masa własna w połączeniu z tarciem, niekorzystną pogodą oraz zanieczyszczeniami obecnymi na placach budowy nie wywołuje nagłych awarii, tylko przekłada się na skrócenie żywotności danych podzespołów. Jednym z nich są chociażby elementy należące do układu kierowniczego, takie jak linki i cięgna sterujące odpowiedzialne za działanie gazu, sprzęgła i hamulca, a także skrzyni biegów. Szybsze zużycie wspomnianych produktów wynika również z charakterystyki pracy walców – tego typu pojazdy muszą wielokrotnie zmieniać kierunek jazdy.

Na szybsze zużycie są narażone również elementy hydrauliki siłowej, które wspomagają sterowanie oraz pracę zawieszenia. W przypadku walców drogowych szczególnie obciążone są pompy hydrauliczne oraz rozdzielacze najczęściej nie jest jednak konieczna ich całkowita wymiana, tylko naprawa lub kalibracja. W czasie przeglądu tego systemu warto przyjrzeć się stanowi jego pozostałych części, jak chociażby zbiornikowi oleju hydraulicznego, siłownikom czy elementom sterowania – dodaje pracownik reprezentujący firmę Bellator, dealera maszyn drogowych i budowlanych.

Dość powszechnym problemem walców są też awarie świec zapłonowych. Wykrycie tej nieprawidłowości jest stosunkowo proste – pierwszym sygnałem są problemy z uruchomieniem pojazdu. Operator może również zaobserwować skoki obrotów przekładające się na niejednostajną pracę silnika oraz charakterystyczne „szarpanie” w czasie dodawania gazu. Chociaż usterka świec może wydawać się błahostką, to nie wolno jej ignorować, ponieważ może doprowadzić do znacznie poważniejszych uszkodzeń jednostki napędowej.

Bęben, czyli element roboczy walca

Intensywna eksploatacja może doprowadzić do uszkodzenia wału – tworzące się wówczas szczeliny i wgniecenia nie tylko uniemożliwiają dokładnie zagęszczanie masy bitumicznej, ale przy okazji sprawiają, że do powierzchni tego elementu przyczepia się więcej materiału, dodatkowo utrudniając pracę i utrzymanie maszyny.

Przy nieodpowiedniej konserwacji, szybszemu zużyciu mogą ulec również systemy znajdujące się wewnątrz samego bębna. Aby zadbać o należyty stan układów wibracyjnych oraz oscylacyjnych, powinieneś przynajmniej raz w tygodniu dokonywać ich inspekcji i w razie potrzeby uzupełnić poziom oleju. Nawet tak proste prace przełożą się na dłuższą żywotność łożysk oraz efektywność działania całego pojazdu.

Dbaj o systematyczną wymianę materiałów eksploatacyjnych

Abyś mógł cieszyć się wydajnym oraz bezawaryjnym działaniem walca, musisz pamiętać o regularnej wymianie lub uzupełnianiu olejów oraz środków smarnych. Najwięcej uwagi powinieneś poświęcić jednostce napędowej, jednak nie możesz zapomnieć o pozostałych systemach pojazdu, które również wymagają drobnych prac konserwacyjnych – mowa tutaj oczywiście o układzie hydraulicznym, transmisyjnym oraz przekładniowym.

Regularna kontrola i wymiana płynów eksploatacyjnych pojazdu to nie Twój jedyny obowiązek. Równie istotne jest dbanie o należyty stan poszczególnych filtrów – zwłaszcza oleju, paliwa oraz powietrza znajdujących się w silniku. Zastępowanie zużytych filtrów na nowe ma tak duże znaczenie, ponieważ zabezpieczają one motor przed pyłem, sadzą oraz innymi zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do jego wnętrza.

W przypadku walców drogowych wyposażonych w szoferkę o zamkniętej konstrukcji, konieczna jest też okresowa wymiana filtrów kabinowych. Jeżeli zaniedbasz tę kwestię, to narazisz operatora na kontakt z potencjalnie szkodliwymi substancjami trafiającymi do kabiny poprzez system wentylacyjny oraz klimatyzacyjny.

Regularne przeglądy to podstawa

Nawet niepozorne usterki mogą z czasem doprowadzić do znacznych uszkodzeń pojazdu oraz niespodziewanych awarii. Takie „niespodzianki” potrafią być nie tylko bardzo kosztowne, ale niejednokrotnie doprowadzają do przestojów w pracy, uniemożliwiając tym samym terminowe wykonanie określonych prac. Nie można też zapomnieć, że sprzęt, który nie jest do końca sprawny technicznie, stwarza realne zagrożenie dla osób znajdujących się na danym placu budowy.

Wszystkie te przesłanki dość jasno wskazują, że przestrzeganie terminowych przeglądów jest po prostu konieczne. Decydując się na serwis maszyn budowlanych i drogowych skorzystaj z usług profesjonalistów, którzy przeprowadzają dokładną weryfikację stanu technicznego, a w razie potrzeby dokonują niezbędnych napraw z wykorzystaniem oryginalnych części.

Author: dlaurbanisty.pl